CMEHA
Olcsó gép – jó felvétel. Ennek az égisze alatt született meg a Szmena 1952-ben a GOMZ gyárban. Ebben az időben gazdasági változtatásokat hajtott végre a kommunista párt, és a jobb jövő előtt tisztelgett az új gépcsalád neve is. Szmena ugyanis oroszul annyit tesz: változtatás, váltás, csere, cserélődés. De jelenti a műszakot és a munkacsoportot is, így találó elnevezés volt abban a korban.
A gépcsalád keresztelője azonban a gyár átkeresztelését alig előzte meg, így a prototípus utáni sorozatgyártott Szmena gépek már a Leningrád gyárból kerültek ki. Később, az 1970-es években a gyár neve Lomo lett, és még ma is az. A korábbi, tetőélprizmában fénysugarat ábrázoló logót is lecserélték ekkor, a mai logó az OMO felirat tetején álló cirill, nagy L betű. Ezt láthatjuk a „tuning Szmena”, vagyis a Szmena Szimbol homloklapján. De ne vágjunk az események elébe: A Szmena gépcsalád tervezésekor a jó minőség az egyszerű szerkezet és kezelhetőség, valamint az olcsó ár jelentették az elsődleges szempontokat. Ennek alapján a gépváz bakelitból készült. A fenol-formaldehid műgyanták akkoriban még nem voltak olyan jó szerkezeti elemek, mint mai utódaik, így a gép vázát vastagra méretezték a konstruktőrök. Tehették, ugyanis a műanyag váz még így is könnyű volt. A vázon fémlapokkal további erősítést lehetett elérni és ugyanilyen módon erősíti a fémházba szerelt, korong alakú központi zár is a gép vázát. Így vált a Szmena igen ellenállóvá. Mivel kevés tartozékot használhattak hozzá tulajdonosai, gyakran bőrtokban fotóztak vele. Ez további védelmet nyújtott. Meg kell jegyeznem, hogy a bakelit minősége olyan jó az összes Szmenánál, hogy a régi gépek is mind a mai napig működőképesek, azokkal ma is fényképezhetünk. Ide, a gép vázához tartozik, hogy az olcsó ár miatt filmvisszatekercselő szerkezet sincs a Szmenán. Emiatt csak kazettából-kazettába továbbíthatjuk a filmet. A filmtovábbítás forgatógombbal történik; az elnyűhetetlenül egyszerű számláló és a hozzátartozó kioldógomb a gép tetején kapott helyet.
Objektívje T–22 jelzésű Cooke triplet. Ahogyan „a nagy könyvben” és Cooke számításaiban meg van írva, az akkori üvegfajtákkal az objektív fényereje nem növelhető F4.5-nél nagyobbra. Az objektív így F4.5/40 mm-es adatokkal jellemezhető, legkisebb beállítható tárgytávolsága 1,3 m. Egyfelől a kereső paralaxishibája itt még nem jelentős, másfelől az objektív teljesítménye kisebb távolságokon jelentősen romlik. Nagyon jó, hogy a teljes objektív mozgatásával állít a Szmena élességet, ugyanis a frontlencsés élességállítás – ha kismértékben is –, de rontja az objektív rajzát. A T–22-es így mindig tűélesen rajzolja a képet a filmre. Az objektívet mélységélességi skálával is ellátták. A zárat az objektív mögött helyezték el a konstruktőrök. Így a hatásfoka ugyan kissé csökkent, de a gépet egyszerűbben, olcsóbban lehetett gyártani, és maga a zár is – fentebb említettem – merevítő elemmé válhatott. Végezetül – de ez már csak a Szmena 2-estől jelent meg –, a zárkioldót vázkioldóvá egyszerűen lehetett átalakítani. A háromlamellás – egyébként jelzetlen – Moment zár a B időn kívül 1/10, 1/25, 1/50, 1/100 és 1/200 s-os záridőket exponált. Összességében azt mondhatom, hogy jól átgondolt, jó kompromisszumokat tartalmazó konstrukciót hoztak létre a szovjet mérnökök, miközben a benne rejlő, képminőséget befolyásoló részegységeket maximálisan figyelembe vették. A Szmena 2-es a korábbi modell továbbfejlesztése: a zárat szinkronizálták és önkioldóval látták el. Ezen felül a korábbi zárkioldókar helyére kioldózsinór-hüvely került, valamint a korábbi filmtovábbítás-kioldó egyben zárkioldógombbá vált. A Szmena 3-as az alaptípus továbbfejlesztése: a filmtovábbítógombot gyorsfelhúzókarra cserélték, valamint módosítottak a felvételszámláló szerkezeten. A filmtovábbítón filmfajta és filmérzékenység-emlékeztető tárcsát is találunk.
A Szmena 4-es a 3-as továbbfejlesztése: szinkroncsatlakozóval és önkioldóval szerelték fel. A Szmena 5-ös szerkezetében azonos, külsejében teljesen áttervezett kamera. Kinézete modern, vonalvezetése egyszerű, bal oldala kissé előre csúcsosodik a jobb kézben tarthatóság végett. Filmtovábbítása gombbal történik. Zárja szinkronizált, valamint időskálája a szabványos, felező rendszerű: 1/30, 1/60, 1/125 és 1/250 s. A geometriai skála bevezetését az tette szükségessé, hogy egyszerűsített fényértékskálás megvilágítást is találunk rajta. A mai fénymérőkön is van EV üzemmód, amikor egyetlen egy számot, a fényértéket jelez ki számunkra a fénymérő.
A Szmena 5, 6 és 8 gépeken a záridőskála alatt és a rekeszskálával átellenben találunk egy számsort. Akkor állítottunk be helyes expozíciót, ha a záridőskálán és a rekeszskálán jelzett két számot összeadva az a fénymérő által jelzett fényértékkel megegyezik. Például, ha a fénymérő 13-as fényértéket mutat és 1/125 s-os záridőt választunk (7-es szám), akkor F8 (6-os szám) a megfelelő fényrekesz, mert 6+7=13. A Szmena 5-ös újratervezett objektívet is kapott, mely ugyancsak Cooke triplet, számjelzése pedig T–43. Újfajta üvegekből készült, miáltal a fényerő javítható lett volna. Éppen ezért nem értem, hogy fényereje miért F5.6. Ennek a típusnak a továbbfejlesztett változata a Szmena 6-os, mely ugyancsak T–43-as objektívvel, de F4.0 fényerővel készült, valamint zárján megtalálható az önkioldó és az 1/15 s-os expozíciós idő is. Itt egyetlen szám, a 7-es, kimaradt a sorban, azaz lehet, hogy létezett, de nyomát a szakirodalomban nem találtam...


Török György
fotográfus
Cimkék: : Cmeha